Vad är en webbyrå?

Det som började med tanken om en hemsida kommer snart att handla om så mycket mer och allt det som har med sökoptimering, cms, webbdesign, konvertering av hemsidebesök till förtjänst och analys är inget som en lekman bör ge sig på utan hjälp. För att du ska kunna göra det du är bäst på så bör du låta en webbyrå göra det som de är bäst på. Det här kan leda till att du får ännu mer att göra vilket leder till större förtjänster och spar dig tid som du annars hade lagt ner på mer eller mindre effektiva reklamkampanjer och säljare som på ringer på måfå med hopp om att fiska en kund.

Webbyrån som vet vad de pysslar med ser till att dina kunder finner dig så att du slipper lyfta och kika under varje sten för att se om det kan tänkas finnas någon i behov av dina tjänster…

Det hela börjar med en hemsida

För många så börjar det hela med en hemsida. Man inser att nätet är platsen där alla söker och finner information. Har man en tjänst eller produkt att erbjuda så måste man förstås finnas online. En webbyrå kan hjälpa till med det förarbete som krävs för att skapa en bra hemsida. Man tar en titt på budskap, målsättning och hur sidan ska ge de resultat som man är ute efter. Hos webbyrån så finns det folk som klarar av allt från design av text och bilder till avancerad webbprogrammering, detta för att skapa den hemsida som kommer att leva upp till de visioner som kunden har.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering eller SEO är numera en integrerad del av webbyråns arbete. Här handlar det om att skapa en hemsida som får en bra placering i sökmotorernas sökresultat för att dra till sig fler besökare som kan vara potentiella kunder för den vara eller tjänst som erbjuds. Det här gör man genom att se närmre på nyckelord, namn på domän, och upplägg av hemsida. Då webbyrån får fria händer och kan skapa en ny sajt så är det mycket effektivt eftersom det kan vara svårt att få samma effekt då man gör om en hemsida som redan finns och har en viss struktur.

En ny företagsprofil

När man ändå är på gång med en ny och fräsch start online så kan man ju se över företagets profil. Hos webbyråer så finns det nämligen duktiga grafiska formgivare som kan skapa en helt ny logotyp och ta fram ett koncept som ger en större genomslagskraft för företaget. Det kan ju vara så att den logotyp man har är föråldrad och inte alls utvecklad med tanke på det grafiska formspråk som gäller på nätet.

Underhåll och analys

När hemsidan är klar så kan webbyrån även hjälpa till med underhåll av denna. Man gör upp en plan om hur man ska nå de första sökresultaten och för hur man sedan ska bli kvar i toppen. För att en webbyrå ska klara av den här typen av arbete så måste det verkligen finnas god kunskap samt erfarenhet på plats. Designers ska kunna jobba tätt ihop med sökmotorspecialister för att ta fram en arbetsmetod som leder till långvariga resultat. Dessutom så ska kunden kunna få analyser om den trafik som når hemsidan så att man kan avgöra om den fungerar som den ska och om den konverterar till förtjänst så som man kan förvänta sig av en hemsida som är gjord av och som underhålls av SEO proffs.